lördag 27 september 2014

Lördagsäppelpaj



Lördag, med familjen samlad och farmor på besök passade det
bra med en äppelpaj till efterrätt idag. Detta är en enkel, smarrig och
väldigt onyttig paj som vi tycker mycket om:


Täck botten av en smord pajform med klyftade äpplen.

Tag 2 dl strösocker, 2 dl vetemjöl och en nypa bakpulver.


Blanda de torra ingredienserna.
Jag använder en vanlig gaffel.



Strö blandningen över äpplena.


Hyvla kylskåpskallt smör (margarin kanske funkar, men
smör blir absolut jättegott!)...


...och lägg över så att äpplen och mjölblandningen täcks helt.
Jag fick använda 150 gram till en stor form, men mängden
får förstås anpassas till formens storlek.
In i ugnen, 220 grader i sisådär en halvtimma.


Jag hade tänkt ta en bild av den färdiga pajen,
men - slurp - så tog den plötsligt slut! Som jag sade:
vi tycker mycket om den här pajen i min familj :).

Ha en riktigt skön lördagkväll och fin söndag!
Hoppas vi ses på lördag -
Rydaholmsdagen!

Då har jag öppet i boden mellan
kl. 14:00-17:00.

Välkommen!

~ Maria ~

4 kommentarer:

  1. Åh så godt og så enkelt og jeg som har både epler og alt annet som trengs...vet du, nå står jeg opp (for det har jeg ikke gjort enda), setter over kaffien og lager en slik pai! Tusen takk for inspirasjon :)!! Klem Pam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så :)! Lycka till och ha en riktigt fin dag.

      ~ Maria ~

      Radera
  2. Visst är det pajernas tid just nu och jag brukar för det mesta hålla mej till ett och samma recept som blivit favorit, men jag får nog testa ditt nästa gång!
    Jag får tacka för erbjudandet om att du skickar taklöksstickling, men jag lyckas dåligt med dem tyvärr. Jag har haft men de har försvunnit....
    Däremot ser dina rosor i plåt så fina ut. Du får gärna skicka mej ett par.
    Ska ge dej min adress i mail!
    Ha en fin helg! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosorna kommer med posten :)! Det är smidiga blommor som behöver ringa omsorg ;). Ha en riktigt fin fortsättning på dagen.

      ~ Maria ~

      Radera