tisdag 5 maj 2015

Kanariekaka

För många år sedan fick jag ett recept av min svärmor på en mycket god, enkel och nyttig (ehrrmm... Jodå, vinbär är jättenyttiga!) fikakaka. Här kommer receptet. 

Sätt ugnen på 200 grader. 
2 ägg
3 dl socker
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
250 g smält smör eller margarin
Lite bär att strö över kakan (vinbär, krusbär, rabarber i bitar...)

Smält margarinet/smöret. Det är smidigt att göra i en liten skål i mikron. 
Vispa ihop ägg och socker till en pösig smet. 


Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Jag brukar använda en gaffel. 


Blanda sedan detta i äggsmeten, lite i sänder och tillsätt det smälta smöret/margarinet. 


Det ska bli en fast smet. 
Bred sedan ut smeten i en form/långpanna och strö bären över. 


Sen skjuts in i ugnen på mittenfalsen i... Tja, en stund. Lite olika beroende på hur tjockt du brett ut smeten och hur mycket och hur saftiga bär du strött på kakan. I mitt recept från svärmor står det 20 minuter men det räckte inte alls idag. Håll lite koll in i ugnen så att den gräddas lagom länge. 


Och håll för all del koll på familjen när kakan väl är klar...


...Den har en märklig förmåga att försvinna så fort man vänder ryggen till ;). Den kan förstås ätas som den är men är jättegod till lite vaniljsås eller en klick vaniljglass.

Och visst ja, marknaden! Det var väldigt roligt att få vara med även i år. Dagen började med strålande sol, övergick i lite smådroppar av regn men fortsatte sedan i perfekt marknadsväder. Många trevliga människor besökte mig och många köpte något, tack alla ni! 


I ett par älskade gamla sockerlådor visar jag här upp några söta prydnadssaker och metalltags. 

Ha en fortsatt fin vecka!

~ Maria ~

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är den också! Jag kan varmt rekommendera dig att testa receptet :).

      ~ Maria ~

      Radera